I England hadde man bedrevet trial i vel
50 år, før denne motorsporten kom til Norge. Ikke er jeg helt sikker på hvem som var
den første, men det er på det rene at Nikolay Wergeland fra Hønefoss kan kalles
for Trialens far i Norge. Han hadde stor entusiasme for denne type motorsport og fikk det
til å gro med en rekke stevner rund om i landet tidlig på 60 tallet.
Den
gangen het det dog Stil-Trial. Årsaken var at internasjonalt kjørte man mye enduroløp
som også hadde betegnelsen Trial, derved mente man her hjemme at det burde finnes et navn
som skilte disse 2 grener.
Både sykler og regler var helt andre en nå til dags, bla. kunne
man hoppe av sykkelen og dytte den oppover en bakke uten å få fem.
Prikkbelastningen hadde et helt annet system som gikk etter poeng.
Høsten 1964 ble det første Norgesmesterskap kjørt av MA i
Askim.
Vinneren og Norges første Norgesmester het Jan Arne Reese fra Drammen. Reese
var en meget kjent kjører, i trial kjørte han bare av og til - men han kjørte både
speedway og Langbane. Med 5 NM titler på bane og nå en i trial. I tillegg kjørte han
Cross på toppnivå, det hører med til historien at han kjørte crosseren (med skilt) frem
og tilbake til løpene. En slik kar må en kunne betegne som et ytterst sjeldent talent. Men så kom sjokket. NMK forlangte å få dette NM annullert, de
kom til Drammen og forlangte at Jan Arne skulle levere fra seg pokalen ! Saken var den:
På den tid foregikk en strid mellom NMK og MA. NMK mente å ha alle rettigheter på
motorsykkelløp i Norge, i og med at anså seg som eneste annerkjente
representant av FIM i Norge. Jan Arne tvihold på sin
pokal og NMK folkene måtte snu i døra. Striden mellom MA og NMK
fortsatte i flere år før de kom til enighet.
Maarten Mager |