Forgasser Juster. post@trialavisa.no Tlf :90 77 61 06
|
09.3.01Forgasserjustering, et "must" i Trial !
En grunnbetingelse for at forgasseren skal kunne utføre sitt arbeide er - at den er innvendig ren og uten vann. Derfor er det uhyre viktig at luftfilter holdes ren og filterkassen tett, at slange fra filterkassen til forgasser er ordentlig montert og tett ! Neste viktige basisbegrep er flottørstanden. På italienske forgassere (Dell'Orto) måles flottørstanden med flottørlokk av og forgasser opp/ned, fra messinggaffel til anlegg for flottørlokk 18-19 mm. Om justering er nødvendig - legges skive mellom forgasserhus (sete) og flottørventilen. På japanske forgassere (Mikuni og Keihin) - se instruksjonsbok. De billigste forgassere (f. eks. originalforgassere på eldre Fantic 50 og på Mini syklene) har ingen mengdeskrue. derved kan de ikke optimeres som andre forgassere, det er noe man må leve med. Vi ser altså at dersom vi bytter tomgangsdysen - så endrer vi motorgangen på tomgang og de laveste turtall. Som regel har fabrikken montert en tomgangsdyse som de anbefaler og i de fleste tilfeller gjør en klok av å ikke tukle med skifting av denne. Mengdeskruen har oppgaven med å finjustere blanding av bensin og luft. denne skruen er kon på innerste ende. Ved å skru denne inn eller ut endrer du blandingsforholdet. Derimot er dysenålen noe vi kan justere med. Forgasseren er fra fabrikk utstyrt med en dysenål som de anser som best egnet til bruken i gjeldende sykkel. (skift aldri nåler til andre typer - uten å være ekspert på området !). Denne nålen henger i senter av forgasserstempel og den kan flyttes noen hakk opp eller ned. Dersom den flyttes ned så vil motoren få mindre bensin, dersom den flyttes opp så vil det gi mer bensin. Nålen er kon, derved strømmer mer bensin gjennom nålekanalen når nålen løftes (det vris på gassen). Hoveddysen har ansvaret for bensinmengden fra ca 1/2 gas til full. Dysestørrelsen står gravert på dysen, desto høyere tall - desto større hull. Hvordan skal en så anvende disse justerings muligheter ? Har du mistanke om at omtoren går for fet (for mye bensin) så henger du nålen laver eller bytter til mindre hoveddyse, eventuell begge deler. Mener du den får for mye så gjør du omvendt. Motoren går for fet dersom det blir sorte plugger, og/eller reagerer treg på gassen. Motoren går for mager når tomgangen er ujevn eller jagende (motoren går på tærne). Mengdeskruen bør justeres riktig. Fra sykkel produsenten er det anbefalt en "tommelstilling" som f. eks. kan være 2 omdr. ut. Det første du gjør er å starte sykkelen og deretter justerer du tomgangen slik at motoren går "litt" raskere en det den normal bør gjøre (motoren må være varm). dette gjør du ved å skru på stempeljusterskruen. Deretter skruer du (med skrutrekker) lufteskruen inn og ut - 1/2 omdreining ad gangen. OG LYTTER. Du vil merke at turtallet vil forandre seg litt etter noen sekunder. Dette gjør du så lenge inn til du har funnet det punkt hvor tomgangen er HØYEST, i denne stillingen har forgasseren den beste luft/bensin blanding den kan oppnå med de dyser og den nåleposisjon som er valgt. Deretter vil tomgangen antagelig være for høy, den justeres da ned med stempelskruen. Pass på at det alltid er litt (bare meget lite) slakk på gasswiren. Slakken justerer du med stillskruen på toppen av forgasseren.
|